onsdag 2 oktober 2013

Lidingö och ett par träningsveckor

Bloggen tog ett litet uppehåll under träningsveckorna. Det hände inte så mycket. Den första veckan sprang jag ca 14 mil (varan ett pass va tahultsrundan ensam), den andra veckan va nedtrappning för att maxa på Lidingöloppen (LL) på lördagen.
Jag åkte upp till Sthlm på fredagen för att slippa stressa på lördag morgon. Jag hade ätit rödbetor i olika former under typ hela veckan och magen va smått i uppror men på fredagen åt jag bara rödbetor till lunch och hoppades att den skulle skärpa sig till lördag morgon. Jag fick chiafrön av min flickvän Kajsa, som tydligen skulle vara hur bra som helst att springa på också.
På lördag morgon vaknade jag ganska tidigt. Jag hade sovit lite dåligt men på väg mot LL kände jag mig ändå ganska  pepp. Vi kom fram till nummerlappsutdelningen tidigt och tog en ganska lång  promenad i skogen runt omkring innan det va dags för start.
Jag värmde bara upp nån km innan, jag hade ändå planerat att ta det lugnt första biten så det va onödigt att slösa krafter på uppjogg.
Efter ett väldigt överraskande startskott började den klassiska tjurrusningen. Helt sjukt egentligen. Alla ska springa 3 mil, alla är vana vid distansen och vet att dom måste sakta ner rejält efter ett par km men alla rusar ändå. Men vem är väl jag att bryta normen?
Jag försökte springa kontrollerat och snabbt men kom ändå ganska långt bak den första km. Den nästföljande milen plockade jag placeringar i stadig takt. Det är en hel del backar som man inte tänker på här, korta och branta men jag sprang på och kände mig stark. Jag kom ifatt ett par löpare från Högby IF som jag växeldrog med ganska långt.
Nästa mil va kanske den värsta, från 12-18km är det en massa branta och korta backar som helt förstör rytmen i löpningen. Jag kände mig fortfarande stark men började inse att tempot va aningen högt med tanke på backarna jag hade framför mig. Efter en vätskestation där jag drack lite för mycket fick jag håll-känning och bestämde mig för att släppa gruppen jag sprang med och istället spara mig till slutet. Jag va en bra bit under min mål-tid ändå så jag hade råd att ta det försiktigt.
De nästkommande 5km gick ganska smidigt. Jag släppte som sagt min grupp men höll ändå ett bra tempo. Vid Grönstagärdet, efter 20 km låg jag ca 3 min före min planerade tid men kände att löpningen var kontrollerad.
Vid ca 23 km började jag längta efter Aborrbacken, det kändes som det sista hindret som skulle kunna göra att jag missade mitt mål. Jag hade visserligen mycket tid på mig men sånt tickar snabbt iväg om man går in i väggen.
Men när Aborrbacken kom och gick utan några problem kunde jag slappna av och njuta av de sista 5km mot mål. Jag sprang om en massa folk här, att nämna är att jag bl a sprang om de två löparna från Högby IF som jag hade släppt vid 16 km. Jag tar det som ett tecken på att jag gjorde rätt val.
Sluttiden blev 1,54,19. Pers med nästan 3 min och därtill en grym känsla nästan hela loppet!

Nu sitter jag hemma med en förkylning och hoppas att den ska försvinna så jag har chans på under 2,40 på Göteborgs maraton om 1,5v!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar