tisdag 8 oktober 2013

En vecka med sjukdom

Jag va ju riktigt pepp efter Lidingöloppet och hade stora förhoppningar om en mara under 2,30 på lördag för att sluta året på topp. Dom drömmarna har nu krympt rejält efter en veckas förkylning.
Förra veckan tränade jag bra på måndagen. Lätt och bra känsla. På tisdagen vaknade jag med huvudvärk, snuva och en helt slapp kropp.
Det blev mycket plugg förra veckan men bara ett par riktiga pass:
Måndag: Intervaller och mängd
Torsdag: 4,5 km långsamt, mest för att komma ut. Jag har en känsla av att man ibland måste provocera förkylningen lite så släpper den lättare.
Lördag: ca 1 mil i långsamt tempo.
Söndag: 24km i långsamt tempo. Kändes helt ok men viss hosta när jag ansträngde mig.

Jag känner alltså att det är lugnt att ligga i ett långsamt tempo och mala på, men jag har svårt att pressa eller ens ligga på en normal nivå under lång tid. För att få ett lopp på under 2,40 måste jag nog vara helt på topp och ha en bra dag. Någon hosta eller snuva får helt klart inte förekomma. Dessutom måste jag få ihop bra träning dom här sista dagarna så jag får tillbaka känslan igen.

Så: idag ska jag försöka springa intervaller ungefär i marafart eller aningen under (3,47 tempo är marafart), imorgon ska jag antingen göra samma sak om det inte går pga förkylning idag, eller köra nån mil mängd (+lite klättring kanske). På torsdag blir det jogg runt milen eller liknande, förhoppningsvis med syrran som ska springa halvan på lördag. Fredag vila.

Lördag tävling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar