måndag 3 juni 2013

Halvhård vecka

Ännu en vecka har gått och med den även en veckas träning.
Jag hade planerat ca 13 mil den här veckan men det stannade av redan innan det hade börjat på måndagen. Jag hade tänkt köra ca 2 mil på måndagen och 3 på tisdagen för att få en bra start på veckan men känningarna från BUM 45 var så pass starka både mentalt och fysiskt att jag nöjde mig med 1 mil på måndagen och lite drygt 2 på tisdagen (därav 20*1 min med 20sek vila, ett riktigt idiotpass). Det är ju inget fel på det egentligen, jag skulle ändå kunna få ihop 13 mil, men det sätter ju lite extra press på slutet av veckan.
Onsdagen är vilodag vilket kändes bra, skavsåren fick läka och jag kunde göra annat (typ sitta och kolla på datorn, jag har inget liv...). Torsdagen kändes helt ok och jag började med morgonjogg (ca 1mil) + morgondopp i delsjön. På em sprang jag ca 23km varav typ 15 var snabba (runt 3,50 min/km). Riktigt bra pass trots halv-kass tempo. Mycket pga värme och dålig känsla i kroppen, men det är ändå ett faktum att jag inte är i riktigt bra form vilket är irriterande.
Fredagen skulle bli ca 2 mil men jag hade jäkligt ont i låret när jag började jogga på morgonen och pulsen sköt upp som en raket så fort jag började springa så jag nöjde mig med 1 mil och tänkte att det nog blir en ganska kort vecka trots allt.
Med tanken på 13 mil borta kunde jag slappna av på lördagens intervallpass och inte bry mig om att springa några extra km innan eller efter för att jobba in mängden, utan körde 8*3min med Jocke, Mikael och Björn-Erik och kunde slappna av efter. Tempot var inte heller nu speciellt högt men lite får jag nog skylla på värme och det faktum att passet totalt sätt slutade högre än det började.
Söndagen var lite speciell, sista passet med Björn-Erik som flyttade till Norge igen. En hejdå-runda på 30 km varav ca 15 är i stig och terräng. Mycket fint även om låret (som hade blivit bra under lördagen) började göra riktigt ont efter 25km ungefär. Lunch med gänget efter det för att tacka och säga hej då till Björn-Erik och sen hem för att inse att mängden ändå blev helt ok 12,2mil totalt varav 3 pass med kvalité och ett långt pass.

I övrigt har veckan varit helt ok. Jag har lite svårt med examensarbetet men det går framåt sakta men säkert. På fredagen va det after work bouldering runt Härlanda tjärn. Förvånansvärt nog sände jag en hel del saker som jag har haft svårt för innan vilket gjorde att jag är lite sugen på att börja klättra lite mer. Kanske var det på grund av ölen som jag sände så mycket men kanske är jag bara väldigt stark. I så fall tror jag att löpningen kommer bli bättre snart den också.
Värt att nämna är att det gjordes en hel del mycket bra tiden på sthlm maraton av folk i klubben! Jonas A fortsätter leverera trots ganska jobbig bana! Martin Yttring och Jonas C gjorde också riktigt bra prestationer!
Jonas Buuds 2a plats på Commrades är även det riktigt bra även om han tävlar i en annan division än vi andra... Sjukt imponerande!

Ja, kort sagt blev det en ganska bra vecka trots allt. Jag vill ju börja satsa på att bli lite snabbare vilket betyder fler/hårdare kvalitétspass. Om det går ut över mängden är det helt ok så här på sommaren tycker jag nog. Jag har insett att jag måste kunna springa ganska snabbt väldigt långt, att bara springa långsamt långt räcker inte för att bli bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar