måndag 10 juni 2013

Rehab

Den senaste veckan har vart väldigt lugn. Inte mycket att skriva om egentligen. Jag sprang typ 8km i tisdags, 1,2mil terräng i torsdags, Salomon trail tour (12,7km) i lördags och ca 17,5km i söndags. Extremt liten mängd för att vara mig. Det kändes ganska bra och jag har faktiskt varit på riktigt bra humör dom sista dagarna jämfört med veckan innan och dom första dagarna förra veckan. Jag misstänker att det har sin grund i överträning, alternativt dålig kosthållning. När jag tränar mycket har jag lite svårt att äta bra, det blir ofta överhoppade middagar eller pasta och sojakorv eller nåt sånt. Inte konstigt att jag får svårt att hålla humöret uppe egentligen.
Men filosof som jag är (jag har iaf 30hp filosofi) är jag så klart produktiv i min deppighet och har funderat på massa saker. Jag har inte kommit fram till nåt egentligen förutom att det är jäkligt otillfredsställande på ett "andligt" plan att vara darwinist och naturvetare. Det är ganska skönt att kunna säga att inget har någon "mening" och att det är det som gör livet så spännande och fritt men det är samtidigt lite torrt när livet inte alls känns spännande och fritt att inte ha nåt att sträva mot. Fast å andra sidan, jag va ju inte speciellt nöjd med livet när jag va kristen heller. Det enda rätta är nog att springa ifrån sina bekymmer.

Nå, jag nämnde Salomon trail tour ovan. Jag va ganska skeptisk till om jag skulle våga anmäla mig till den med tanke på mina skador (framförallt min fotled som stukades för nån månad sedan och fortfarande inte är bra), men bestämde mig för att springa 12km och ta det försiktigt i terrängen.

Jag mötte Svante (Högsbo) vid start och vi snackade lite, han hade kolla startlistan och det visade sig att det var en del bra löpare med men jag tänkte ändå att det alltid är värt att sikta på pallen så jag sprang iväg ganska snabbt i början. Jag var noga med att inte få mjölksyra i första backen (ca 1km lång asfaltsbacke för att tunna ut startfältet) men låg ändå trea och bara strax efter tvåan när vi sprang in i terrängen. Det börjar med väldigt fina stigar och klipphällar km 2-3 ungefär och jag gjorde mitt bästa för att hålla bra tempo utan att bli för trött och samtidigt ha kontroll över var jag satte foten men 2an och 1an försvann ganska snabbt ett hundratal meter framför mig. Jag fokuserade istället på att hålla undan för fyran.
Efter dom första tre km kommer det en lång brant trappa upp på getryggen. Ingen chans att undvika mjölksyra här om jag ville hålla placeringen så jag körde på. Väl uppe kände jag mig inte helt pigg men hoppades att dom andra också hade tagit ut sig. Terrängen fortsatte med en ganska lång nedförsbacke ned mot blacktjärn. Jag höll undan dom andra men kände att hållningen började bli lite dålig så jag fick lugna ner mig i nästa rejäla stigning. Det straffade sig och 4an kom ikapp och jag var tvungen att pressa mig lite väl mycket på platten efter backen. Det straffade sig ännu en gång och när han kom ifatt och gick om hade jag inget att sätta emot.
Resten av tävlingen va ganska händelselös, löpning i fin terräng, jag kände mig trött i uppförsbackarna men kunde hålla ok tempo nedför och på platten. Svante närmade sig vid 2,5km kvar men jag kunde hålla avstånd tack vare en lång nedförsbacke. Vid brudarebacken (en liten slalombacke vi skulle upp och nedför ca 1km innan mål) gick Svante och en SAIKare om. Jag tänkte ta det lugnt uppför och köra på nedför så jag  försökte inte sätta emot nåt (ens om jag hade kunnat...). Jag ökade rejält nedför och tog ikapp en hel del men det visade sig vara för sent och dom slog mig med ca 10 sek. Totalt 6a alltså. Det är alltid svårt att uppskatta tid när det är så brutal terräng men placeringen får jag ändå vara hyfsat nöjd med.
Dessutom fick alla en keps istället för medalj. Bra! Jag har för många medaljer ändå...

Nästa veckan blir ganska hård tänkte jag. Jag ska till sthlm och hälsa på flickvännen till helgen men ska ändå få ihop ca 13 mil är tanken. Det blir alltså mycket mängd i början av veckan (planen är: mån: 3mil, tis: 3mil, ons: 2mil, tors: 2mil, fre: Vila, lör: 1,5mil (Tävling 1 mil- Söder runt), sön: 2mil.
Planeringen säger lite drygt 13 mil men det är nog skönt om jag kan korta av nåt pass...

Återkommer när det finns mer att skriva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar