tisdag 18 juni 2013

Träning- och tävlingsrapport

Planen för förra veckan var ganska ambitiös. Trots resa till Stockholm och lopp på lördagen ville jag få ihop 13 mil och minst två pass med kvalité. Det gick så där.
Visserligen blev det helt ok kvalité, i tisdags 6*1000m med 2min vila. Dom gick i snitt på 3,20 (har jag för mig). Jag är lite osäker på om jag är nöjd eller inte med det, för ett par år sedan skulle jag vart runt 3.10-3.15 antagligen men å andra sidan kan jag inte jämföra med dom tiderna hela tiden. Men tanke på våren och vinterns ganska dåliga träning och brist på kvalité är 3,20 tempo helt ok.
På torsdagen sprang jag och Jocke 6km i ganska bra tempo, 3.39 i snitt. Inte heller det något att skryta med, men med den motvinden vi hade skulle vi nog kunnat sänka tempot ca 5 sek/km vid vindstilla förhållanden. Framförallt var jag nöjd över att kunna hänga med Jocke så pass bra.
På Lördagen var jag i Sthlm och sprang Söder Runt. Förutom förseningar i starten ett väldigt kul och bra lopp! Riktigt fin bana, bad och After Run när man kom i mål gjorde det till ett toppenlopp!
Jag gick ut ganska lugnt dom första 2km ungefär, till skillnad från hur det brukar vara sprang jag om en massa folk efter den första rusningen och la mig på ca 10 plats. Det blåste medvind i början och jag hade funderat över om det va värt att köra snabbt när jag hade chansen men valde att istället spara krafterna till motvinden efter ca 5 km och förhoppningsvis springa om folk då istället. 
Sagt och gjort. Jag klockade in kilometerna på ca 3,24 i snitt första 5 km utan att jag kände mig speciellt trött men sen slog motvinden till. Jag låg då på vad jag trodde va 6 plats, ca 40m efter 5an och 4an. Jag gjorde en liten ökning för att få ryggar att hänga på och kom ikapp ganska snart. Väl i rygg tyckte jag det va lite tråkigt, dom hade antagligen saktat in i motvinden och jag kom från ett mycket högre tempo så jag låg bara i rygg ett par hundra meter och gick sedan om med hopp om att spränga dom. 
Den ena släppte ganska snart men den andra låg fastklistrad i ryggen på mig till ca 8km då han gick om. tempot hade sänkts till 3,35 ungefär och jag slet ganska hårt, men killen i ryggen slet ännu värre tyckte jag när jag hörde hans andning. 
Jag lät honom dra nån minut och bestämde mig sen för att gå om och försöka få honom att släppa. Nu kom tyvärr ett par små knixar, jag ville inte få mjölksyra så min tempoökning blev avbruten och jag fick nöja mig med att ha honom framför mig. Ungefär här skrek nån "trea och fyra!!" efter oss och motivationen steg ett snäpp. Komma fyra på ett lopp är ju aldrig kul, och komma på pallen i ett Stockholmslopp är ju grymt så jag försökte dra igen. Men han hängde fortfarande på! Fanken! Vid det här laget började jag bli riktigt sliten och nöjde mig med att ligga i rygg ännu ett tag och försöka ta honom på spurten. Jag är visserligen ingen spurtare men det va enda chansen som jag såg det. 
Jag hade rekat sträckan innan målgång, och hade bestämt en punkt där jag skulle göra mig sista ökning. Jag ökade rejält för att få honom att släppa och det gick! Mjölksyran gjorde mig riktigt stum och ganska yr men med bara 200m kvar kunde jag inte göra nåt annat än att hålla tempot. Jag funderade på om jag skulle behöva spy men märkte att killen hade släppt mig helt och minskade tempot en aning sista 50m för att inte riskera att behöva stanna.
När jag kom i mål visade det sig att jag blev 2a på tiden 34,50! Grymt bra upplagt lopp av mig! Kul att få den där lätta känslan igen efter många tävlingar som har gått åt skogen. 6km runners high och 4km slit. Bra kvot av de båda!

Tyvärr fick jag jäkligt ont i hälsenan vilket gjorde att söndagens pass som var planerat till 2 mil bara blev 1. Mängden blev alltså 12mil och inte 13, men med så bra kvalité känns det helt ok. Nu hoppas jag bara att hälsenan blir bättre snart. Idag ska jag prova att jogga och om det känns bra ska jag köra intervaller.

Jag har även bestämt mig för att lätta på mängden en del, för att bli bra på ultralöpning måste jag bli snabbare också, inte bara uthålligare. Så nu är det kvalité och halvsnabb distans som gäller, inga mer 3milspass i 5min/km tempo mitt i veckan.

Om hälsenan blir bra dvs...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar