onsdag 11 september 2013

Tankar under ett återhämtningspass

Jag kom just tillbaka från ett kort återhämtningspass i höstmörkret.
Det är mycket som flyger runt i huvudet så här på hösten när mörkret börjar komma och resultaten borde komma med kylan. En hel del filosofiska frågor om samhällets förfall och alltets förgänglighet, sånt jag tycker är allmänt kul att tänka på, men också tankar och analys av löpning.
Igår sprang jag 10 000m på bana (DM) här i Göteborg. Det gick helt ok, jag maxade inte riktigt, och gick i mål på typ 34,08. Jag vill inte säga att jag skulle kunna sprungit mycket snabbare, men magen kändes inte helt 100 och jag var medvetet väldigt försiktig i början för att få en bra känsla under loppet. Men även om det är kul att analysera lopp är det mest spektakulära under loppet att klubbkompisen Mattias J sprang pers med över 50 sek och landade på typ 32,03 eller nåt sånt.
Hur gjorde han det? Persa med 50 sek gör man inte när man är så bra som han är!
Jag tror att det har med en väldigt långsiktig träning med mycket mängd och periodiserad träning. På samma sätt känner jag att formen har släppts upp rejält den senaste veckan när jag har släppt på mängden. Det viktiga för mig nu tror jag är att inte tro att jag ska börja springa en massa intervaller nu. Jag ska inte bli bra NU jag ska ju vara bra nästa år. Långsiktighet är det nya svarta. Hade jag sprungit ett par månader med snabba intervaller nu hade jag säkerligen kunnat bli snabb, kanske springa ned mot 33.30 på milen. Men varför ska jag göra det? Jag har ju sprungit snabbare förut och det är egentligen, om man ska vara lite krass, inget jätte bra tid. Istället tror jag att jag måste börja våga gå tillbaka till rejäla mängdveckor snart igen och pressa ner mig i leran igen för att kunna komma tillbaka riktigt starkt nästa år. Då ska jag skaffa mig riktiga fokuslopp och släppa på mängden ett par veckor innan för att börja springa snabbdistans och intervaller och på så sätt bli riktigt snabb.
Kan jag planera loppen bra kanske jag dessutom kan få in mina ultralopp nån vecka efter dom snabba tävlingarna och på så sätt vara i toppform på både dom korta och långa loppen.
Förhoppningsvis kan detta vara ett vinnande koncept!

Förra veckan blev helt ok, ca 9 mil löpning varav två pass var lopp. Finnsjön runt har jag redan rapporterat om, det andra var amzungo volontärlopp i slottskogen. Riktigt trevligt och opretantiöst lopp! Fint prisbord va det också, jag vann ett par solglasögon från Salming som tydligen ska slå sig in i löparbranschen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar