fredag 6 september 2013

En tävling från H-vetet och en träning att höja till skyarna

Bara 5 dagar har gått på den här veckan men det känns ändå som det har vart en del att rapportera. Det började med att jag sprang med Måndagsgruppen i början av veckan vilket brukar betyda lite kortare och färre intervaller. Men upplägget i måndags va 10min*3 i kort backe. Dvs upp så snabbt man kan, jogg ner och så upp igen i 10 min. Sjukt jobbigt och eftersom tävlingsperioden har börjat nöjde jag mig med ett set och joggade sedan hem.
På tisdagen va jag lite virrig i huvudet och hade ingen bra plan på hur jag skulle ta mig till tävlingen Finnsjön runt. Jag hade nog tänkt ta cykeln men fick veta att klubbkompisen Mattias J skulle åka bil vilket gjorde att jag kunde springa till tävlingen istället, eftersom jag hade skjuts hem. Det blev lite stressigt och jag var tvungen att springa på för att komma i tid till tävlingen (13,6km uppvärmning). Väl där hinner jag prata lite med Mattias och Svante (en annan kompis som också skulle springa). Dom verkade kunna banan och när jag frågade efter vad man kan räkna med för tempo fick jag svaret att 3,40 är bra. Bra, tänker jag, 3,40 borde ju vara lugnt. Jag fick banan beskriven som ganska kuperad men inget extremt. 
Starten går och det blev en liten rush i början av mig, Mattias, Svante och en okänd IFK löpare. Vi sticker upp för dom första backarna och jag funderar ganska snart på om det verkligen ska vara så kuperat hela vägen. 
Jag la mig sist i klungan och hänger med i ca 3 km, jag tappar en aning i uppförsbackarna men drar ifrån nedför. Efter 3 km kommer en backe som ser lite värre ut och eftersom jag vill undvika mjölksyra saktar jag ner och tänker ta ikapp nedför. Tyvärr försvinner dom andra väldigt snabbt och jag tappar all kontakt ganska omgående. Efter det är det väldigt lite som händer. Tempot jag höll i början (3,33 ungefär) blir snabbt bytt till 3,50 och i det tempot ligger jag till mål. Riktigt dålig känsla i kroppen. Mycket på grund av den snabba starten antagligen men också pga för lång uppvärmning och helt enkelt en dålig dag.

Mer positivt var gårdagens träning som gick runt 8an. 3,32 tempo utan några problem. Lekte lite med andra klubbkompisar i början men sprang ifrån dom i nedförsbackarna vid V.långvattnet. Grymt bra känsla. Lungorna blev dubbelt så stora och benen svarade perfekt!

Vad beror nu detta på att det gick så bra igår men inte i tisdags. Kanske är det vilodagen i onsdags som släppte upp formen lite. Kanske är det att jag åt bra dagen innan. Antagligen är det en blandning.
Men helt klart är i alla fall att jag ska trappa ner på mängden dom närmaste veckorna och satsa på loppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar