måndag 2 september 2013

Mängdvecka

Efter en ganska moderat vecka med "bara" 10 mil kände jag i början av förra veckan att det va dags för en vecka med rejält mycket mängd. Jag satte målet på 14-15 mil och gick ut på måndagen med målet att springa 3 mil. Det gick så där. Jag hade ont i vaderna och kände mig trött så 16km (varav några km intervaller) blev det och jag tänkte att 13-14 mil var bra det också.
Men som så ofta annars verkar det som början av veckan ofta är lite seg så jag körde på med morgonjoggar och kvalité på eftermiddagarna och allt kändes fint. Jag kunde vila riktigt bra på dagarna eftersom jag bara satt hemma och slipade på mitt exjobb (som lämnades in på en första koll i fredags...) så kvalitén gick fint. Efter fredagens pass hade jag 10,5mil och det kändes fullt möjligt att komma upp i 15mil, kanske mer till och med.
På lördagen sprang jag ett riktigt bra långt pass med Mattias J och på söndagen avslutade jag veckans träning med 22km terräng runt 18km spåret +lite bonus.
Kort sagt kan jag säga att det har vart en topp-vecka både vad gäller kvalité och mängd, 16,5 mil (rekord med typ 2 mil!), 3 pass med kvalité och fartlek insprängt i det mesta annars.
I sin helhet:

Måndag: Intervaller med måndagsgruppen. Ganska avslappnat 5*2min och typ 3*1min. tot 16 km efter en lång nedjogg.

Tisdag: Morgonjogg 13,4km, kvalité: 4*8min på en riktigt backig bana. (21,7km med lite extra jogg)

Onsdag: Morgonjogg 9,7km

Torsdag: Morgonjogg 10km, kvalité: utbyrundan snabbt 3,33 tempo i 10 km! Inte illa! Tot med jogg 16,4km

Fredag: Morgonjogg 18,2km tidigt på morgonen. Riktigt fint!

Lördag Tahultsrundan med Mattias J. 37,2km. 4,33 tempo (3*1km i ca 3.30 vid 25 km). Riktigt bra långpass! Började lite varmt men blev perfekt efter ca 20km. Drack iste vilket va riktigt bra! Kanske behöver jag lite mer än om jag druckit vatten men fick energi och kände mig helt ok på slutet! Bad vid 2km kvar som gjorde mig mycket piggare, hade kunnat springa 20km till utan några stora problem (om än långsammare kanske). Kändes bra och blev pepp på ultralöpning!

Söndag: Morgonpass med Jonas A och Carl W, började långsamt men ökade ganska bra bitvis i skogen på 18km spåret. Lite stel av gårdagen men inte farligt. Bra pass!

Kort sagt en toppen-vecka som sagt!
En liten notis är kanske att UTMB gick i helgen också. Jonas Buud bröt tyvärr men all respekt till alla som sprang oavsett prestation! Sjukt lopp!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar