söndag 18 augusti 2013

2 veckor i fjällen och en här hemma

I slutet av Juli åkte jag till fjällen för lite rejäl träning i fin terräng och kanske nån vandringstur.
Det gick sådär. Jag fick en hel del höjdmeter, jag körde bland annat upp för mullfjället ett antal gånger (röd backe) och upp för åreskutan en gång (också röd backe).
Mängdmässigt blev det inget att skryta med, 7-8mil/vecka men det kan delvis förklaras med att jag hade feber en del och hade ont i hälsenan vissa dagar (antagligen lite för mycket backar...).
Höjdpunkterna under veckorna var:
En tur med flickvännen då vi gick upp på fjället och sov i tält, gick upp dagen efter och sprang ca 2 mil i fin terräng för att sen sova ännu en natt i tältet innan vi gick hem.
Ett par pass på slutet av sista veckan då jag sprang 15km spåret i Duved. SJUKT bökig terräng bitvis men riktigt vackert, hade älg sicksackandes bredvid mig, blött och backigt. Toppen pass!
Ottfjället upp va visserligen inte alls nån höjdpunkt men det måste nämnas ändå, det va ju tävling. 6km med 670 höjdmeter och riktigt bra motstånd. Jag hade lite för höga förväntningar på min egen prestation och var inte riktigt bered på att elit-satsande skidåkare skulle vara så bra på backlöpning... Jag kom på 20 plats av 50, ca 7 min efter vinnaren. För att vara ett 6km långt lopp är det ovanligt långt bak...

Den senaste veckan har jag ganska spontant fått ihop 14,5mil varav nästan alla pass hade inslag av kvalité och 2 har vart över 3 mil. I måndags upp för hamrebacken i Duved innan tåget skulle gå, i tisdags 4*4min med 3 min vila, i torsdags 10km snabbdistans (som jag bröt efter 5 på grund av motivationsbrist), i fredags körde jag 2* uppför delsjöbacken till brudaremasten. Inte snabbt men ändå jobbigt. I lördags körde jag 4*1km med riktigt lång vila (7-10 min jogg). Mattias drog dom flesta men tiderna blev bra 3,05-3,14 ungefär. Riktigt bra!
Idag söndag blev det ett pass på 34km med inslag av fart i kuperad terräng. Först 8km i 4,03 tempo och sedan en ökning till 3,44 sista 4,5 km ungefär. Riktigt bra pass inför Lidingö!

Nu till veckan blir det ganska lugnt, jag ska försöka klättra nån gång för att bygga bålstyrka och ska tävla på lördag (vasa-stafetten) så fredagen blir ganska lugnt också. Men som vanligt när jag kör lugna veckor ska jag försöka få till kvalitén riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar