måndag 26 augusti 2013

Funderingar

Jag har haft lite funderingar kring löpning och livet den senaste tiden. Eller egentligen inte så mycket om livet utan mer om hur livet ska se ut för att löpningen ska bli så optimerad som möjligt. Ett par ändringar som jag måste göra är jag ganska säker på: Äta mindre chips och godis.
Jag har även upptäckt att sitta hemma och skriva på ex-arbetet varken har vart bra för min form eller för mitt välmående. Jag måste komma ut en kort sväng på morgonen varje dag för att rensa hjärnan och för att kroppen ska komma igång. Om det är cykel till bibliotek eller morgonjogg runt tjärnen spelar nog ingen stor roll.
Dessutom börjar jag fundera på om jag kanske borde satsa mer på fler pass istället för få men långa pass, även om det är lättare att springa 8an efter träningen än att ge sig ut på en morgonjogg. Träningseffekten fortsätter ju trots allt en ganska lång tid efter att själva träningen har slutat så ju fler pass man kör desto mer "gratis" träning får man.
Samtidigt behöver jag ett antal riktigt långa pass varje vecka för att vänja mig vid ultradistanser. Så min tanke är att jag ska köra fler morgonjoggar men ha ett par dagar med fokus på långpass där jag skippar morgonjogg. Jag funderar på att börja med det på riktigt när skolan börjar på måndag (jag ska läsa en kurs i miljörätt). Det hade ju vart perfekt att cykla till skolan på måndag och då ta med en massa ombyten och matlådor, springa långpass på väg hem från skolan på måndagen och sedan köra morgonpass till och extra jogg hem från skolan resten av dagarna. På fredagen tar jag cykeln hem igen. Problemet är bara att det är låst till duschen på skolan men jag hoppas att jag ska kunna övertyga nån att låna ut nyckel åt mig, kanske kan jag få intyg från klubben om att jag springer mycket eller nåt. Hade ju vart lite coolt om inte annat:)

En annan tanke är att jag måste börja klättra en dag i veckan. Inte för att löpningen mår bra av rejäla underarmar men jag har upptäckt att det nästan alltid är magen som gör att jag tappar sugen vid snabbare pass. Jag hoppas att mer träning av mage och rygg ska kunna ge ökad stabilitet och kanske göra det lättare att få kontroll på magen. Så hädanefter är onsdagar klätterdagar. Jag ska ändå försöka få till morgonjoggen men kanske ta cykel hem och cykla förbi ett klättergym på vägen.

En tredje tanke jag hade nu i helgen var att jag väldigt lätt börjar springa på hälen när jag är opepp/trött. Detta är väldigt dåligt, inte bara för att det går långsammare utan också för att jag får ont i min gamla skada. För att undvika detta ska jag börja köra alla kortare pass (morgonjoggar) i ett par rel. minimalistiska skor jag har sedan innan (Inov-8 Road-x 233). Då blir jag tvungen att skärpa mig och kan förhoppningsvis bygga styrka så jag senare kan använda liknande skor även till längre pass.

Det va mina tankar. Nu är dom på pränt så nu är det bara att ställa om livet.

Med tanke på den annalkande hösten blir dagens låt lite så där skönt melankolisk: "The Black Crow" av Songs:Ohia (skiva The lioness). Lyssna när du är ensam. Och njut.

Mer melankoli och höst åt folket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar