tisdag 23 juli 2013

Veckan i Norge

I Söndags kom jag tillbaka från en veckas vistelse i vårt väldigt vackra grannland Norge.
Vi bodde i en stuga nära Volda, precis vid en fjord med berg på ca 1500 meter på båda sidor.
Första dagen sprang jag ett kortare pass på morgonen (ca 7km) längs med fjorden för att känna på formen och lusten efter ca 10h i bilen dagen innan. Det gick fint, jag körde ett par fartökningar som gick lätt men bestämde mig för att vänta med att springa ut i fjällen till nästa dag och hoppas på bättre väder då.
Dagen efter var vädret fortfarande lika ostabilt men bergen lockade så jag packade ändå en ryggsäck med det viktigaste och stack iväg rakt upp för berget. Stigen försvann snart och löpningen övergick till en snabb promenad och efter typ 3 km hade jag fått 500 höjdmeter och började få översikt över fjorden. Otroligt vackert! Helt galet vilka fina ställen det finns. Skit i oljan, naturen i Norge är helt klart det viktigaste landet har!
Turen fortsatte några km och ytterligare massa höjdmeter tills jag kom till ett pass, jag sprang ned för andra sidan. Även här va det för teknisk terräng för löpning utan det blev försiktig promenad för att inte rasa ned för sluttningen.
Väl nere på andra sidan bytte jag skor till ett par asfalts-vänligare alternativ som jag hade haft i ryggsäcken och fortsatte en bit i dalen för att sedan ta en serpentinväg upp för berget tillbaka till "rätt" sida bergskedjan.
Vid det här laget va jag ganska utmattad och började frysa lite. Men med bara ca 5km kvar va det inga problem. Totalt tog turen ca 3h och var 23km... Inget imponerade tempo men med ca 1500 höjdmeter och riktigt tung terräng var det precis lagom.
Dagen efter vaknade jag och kände mig lite dålig, ont i halsen och seg.
Förkylningen stoppade vidare upptäcktsresor i bergen men jag fick ändå en topp till men med väldigt mycket bättre stig och medvetet lågt tempo, även medräknat höjdskillnaderna. Ca 1 mil med 500 höjdmeter blev det den gången.
Så totalt blev det bara 4mil förra veckan och en förkylning. Nu blir det lugn löpning i värmen tills sjukan försvinner. Förhoppningsvis är jag frisk nästa vecka då jag ska till Svenska fjällen och vandra och springa! Blir grymt! Ännu mer höjdmeter och fin natur!!! Woop woop!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar