måndag 8 juli 2013

Viby maraton

Så är helgen över och maran sprungen. Men först en veckorapport: 11,6mil fördelade på 6 pass. 3 av passen var någon form av kvalité även om jag tog det lugnt för att vara pigg till lördagens mara.

Jag, mamma och pappa åkte till Örebro på fredagen och sov hos Mormor och Morfar för att fira morfar som fyllde 97 (!!!!) år. Tävlingen började klockan 10, en ganska tidig start men det passar egentligen mig bra, jag blir så frustrerad när jag inte vet om jag borde äta lunch innan eller inte. Dagen började med helt ok väder. Ca 15°C och växlande molnighet men det kändes som det antagligen skulle bli riktigt varmt under loppet.
Jag hade sett tidigare års tider och hade mina funderingar om jag skulle springa ensam hela vägen, jag satsade ju på ca 2,45 och vinnartiden tidigare år låg på typ 2,53. Vid start såg jag dock ett par löpare från Örebro AIK som såg riktigt snabba ut.
Vi stack iväg ned för en lång backe i starten och jag pratade lite med dom andra snabbare löparna och fick veta att dom två snabba löparna satsade på under 2,40. Jag blev lite sugen på att försöka hänga med men kände att det kanske var dumt att spänna bågen för mycket med tanke på den kommande värmen. Så jag höll mitt eget tempo (mellan 3,45 och 3,55 ungefär) och av nån anledning valde dom snabba killarna att ligga bakom mig fram till ca 12-13 km. Jag kände att tempot va helt kontrollerat, jag hade börjat dricka tidigt och drack lite på varje station så när dom kom och försökte gå förbi blev jag lite stursk och ökade tempot lite. Dom ville fortfarande gå om så jag ökade mer, och helt plötsligt hade vi ett tempo på 3,37. Alldeles för snabbt. Jag gav mig och la mig i rygg men tappade snart kontakt och med ben som inte kändes riktigt bra efter 14-15km bestämde jag mig för att köra ensam och satsa på sub 2,50. Värmen började komma på riktigt och med ben som var sega efter 15km kändes det bara dumt att fortsätta pressa.
Nu började det bli riktigt varmt och tempot sänktes ganska snabbt till runt 4min/km. Det kändes ändå ganska bra i ytterligare 1 mil, jag drack, tog en gel och sprang på så snabbt jag vågade.
Precis som i BUM 45 fick jag dock problem med magen igen och hade svårt att dricka tillräckligt mycket utan fick bara upp det igen. Jag mådde egentligen ganska bra, det va inte kramp eller så, men med 15km kvar var jag ju tvungen att få i mig lite vätska.
Runt 34km eller så började jag stanna kort vis varje station och ta mig tid att dricka kontrollerat och ta en vätskesvamp för att hjälpa avkylningssystemet. Tempot sänktes dock kontinuerligt och vid 39km, när backen tillbaka till starten börjar hade jag ett tempo på ca 4,20. Tempot sänktes ytterligare i backen (4,30 typ) men väl uppe var det bara en km kvar som var ganska platt och jag lyckade avsluta med en fartökning och kom i mål som trea på 2,48,50.
Som sagt lite långsammare än planerat men riktigt fint tempo för mig med tanke på värmen och att jag sprang ensam så stor del (från 15km till mål).
1an kom i mål på 2,39 och tvåan hade 2,44 har jag för mig. Hade jag kunnat dricka lite bättre kanske jag hade kunnat slåss om 2a platsen. Men å andra sidan måste jag ju ha nån tid jag kan slå till nästa lopp också!

En lite mer objektiv rapport: en fin bana på närkeslätten, massa fina hus, åkrar och ängar, tätt mellan vätskestationerna och bra service! Lite mer undulerande bana än jag trodde, inte så det förstörde steget nämnvärt men ändå så pulsen gick upp lite extra då och då. Rejäl backe på slutet som dock var mer lång än brant.

Vi åkte tillbaka till Göteborg på lördag kväll.

På söndagen blev det ett pass på morgonen  (10km) i lugnt tempo (~5,30) och ett senare på eftermiddagen på 13km i lite snabbare tempo (mellan 4,30 och 5,10). Båda passen kändes bra vilket gör att jag misstänker att jag nog kunde sprungit en del snabbare på lördagen men blev stoppad av värmen snarare än annan fysiologi.

Nu följer en ganska tung vecka med mycket mängd. Planerat är 13 mil men med tanke på den förra veckans tävling gör det inget om jag får nån mil mindre än planen.

Artikel i lokalnyheterna om loppet:
http://www.sydnarkenytt.se/hallsberg/artikel/friidrott-varmt-i-viby?#.UdqB9fmpUXt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar