söndag 24 februari 2013

Första pass efter förkylning

Jaha, min satsning började inte helt som planerat. En förkylning gjorde att jag inte kunde springa mycket alls första veckan. Men vad gör väl det egentligen, en vecka i en satsning som antagligen kommer sträcka sig över ett par år.
Planen för den här veckan var att springa mellan 8-9 mil men istället blev det tot. 16km som sprangs idag. Jag känner mig inte helt frisk än men nu sitter det bara ytligt, kroppen mår bra i övrigt.
Jag har funderat en hel del på det här med stegfrekvens. Många säger ju att det mest effektiva är att hålla ca 180steg/min (om jag inte har fel), jag räknade vad jag har idag och kom fram till att jag har 180 steg på 66 sek. Jag har alltid trott att jag tar väldigt långa steg men uppenbarligen är det helt fel, i alla fall när det gäller långdistans, steget ändras ju ganska rejält när man sträcker ut lite.
Oavsett stegfrekvens och andra tekniska saker ska jag fortsätta springa i mina "joggingskor" ett tag till, terräng- och snabbskorna får komma fram när jag känner mig lite säkrare på mitt ben.

Nästa vecka ska jag försöka upprepa målsättningen för den här veckan, dvs 8-9mil.
Jag har en tanke om att det är väldigt bra att variera veckorna så att man får tid till återhämtning samtidigt som man får veckor där man bryter ned sig riktigt rejält så planen för nästa vecka var egentligen att öka mängden till 11mil ungefär men jag tror det kan vara dumt att dra på för mycket när jag fortfarande har en förkylning och dessutom inte har testat vaden på riktigt sedan senaste skadan. Så 8-9mil nästa får bli bra, start med 2 mil imorgon. Veckan efter blir hårdare och sedan följer en vecka med ca 5-7mil.

Jag tänkte börja klättra lite mer också. Dels för att stärka resten av kroppen vilket jag tror är nödvändigt om jag ska bli riktigt stryktålig, men också för att jag ska till Fountainbleau i mitten av April. Fontan är ett riktigt bra klätterställe nära Paris.
Jag va ute igår och klättrade med en av dom som ska med på resan och jag insåg att jag måste bli bättre om jag ska kunna hänga med i hans klättring. Jäklar vad stark han har blivit. Men med ett par kg mindre i vikt (som jag räknar med att tappa i och med ökad mängd i löpning), bra streching och mycket klättring ska jag nog kunna formtoppa klättringen tills dess.

Det har vart riktigt seg att vara förkyld men dagens pass gick som sagt fint så nu ser jag fram emot en fin nästa vecka med bra löpning! Jag funderar på att köpa en lite bättre mobil också så kanske jag kan ta lite bilder under passen! Det är riktigt fint här i Göteborg just nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar