måndag 20 maj 2013

uppdatering


Tre-fyra veckor har gått sedan senaste uppdateringen och det har flera olika anledningar. Dels för att veckan efter jag kom tillbaka från Frankrike var jäkligt jobbig eftersom den stukade foten satte stop för allt snabbare än lugn jogg och dels för att det inte va speciellt mycket att skriva.
Stukningen hänger i tyvärr och det känns ganska dåligt att springa, speciellt när jag är lite sliten. Men man kan inte låta sig stoppas av sånt.
Förr förra veckan sprang jag 14,2 mil varav tre pass var riktigt hårda. 1 intervallpass, en tävling och en snabbdistans. Många av passen va så klart väldigt lugna och runt 2 mil men jag är rädd att det va lite för slitsamt för min kropp för tillfället. Jag har sedan dess haft en "vilovecka" (ca 6 mil) men jag känner ändå av att benen är slitna och att fotleden behöver 2-3km uppvärmning för att fungera som den ska. Om det beror på skadan eller om det är 14milsveckan är svårt att säga, antagligen är det båda anledningarna som samarbetar för att göra livet surt för mig.
Men i 14milsveckan (som för övrigt är rekord med ca 1,5mil för mig!) ingick som sagt en tävling, 10 000m bana med klubben. Jag hade sagt ribban lågt, jag ville komma under 35min men det visade sig ganska snart vara svårare än jag trodde. Sluttiden blev ca35.52 och känslan va helt åt skogen. Istället för att tagga till när jag sprang om folk blev jag sugen på att lägga mig i rygg och slappna av. Jag misstänker att det dåliga resultatet är en blandning av för lite träning i vår/vinter och för snabb ökning av träningsdosen dagarna innan. Så egentligen kanske det inte gör så mycket men å andra sidan är inget så dåligt för motivationen som dåliga resultat så nu får jag skärpa mig!
Förra veckan gick ganska lugnt till med 6mil löpta. benen var stela alla pass och höger foten är alltså fortfarande stel och gör ont. Jag sprang Varvet med målet att komma in på 1,17-1,18 men det slutade på 1,25. Sämsta tiden på länge... Mycket beror det på värmen men antagligen också på för hård träning veckan innan och för lite träning i vår/vinter. Jag "gav upp" efter ca 6 km och kände inget behov av att kapa ett par minuter på en oavsett dålig tid. Närmare beskrivning av loppet känns överflödig.

Den här veckan skulle jag vilja ha ett par riktigt bra pass och gärna mängd på ca 11-12 mil men eftersom jag ska springa BUM 45km på lördag kanske jag får ta det lite lugnt i veckan. Å andra sidan behöver jag ju bara springa 6mil förutom tävlingen för att få ihop skaplig mängd så det kanske går ändå. Men fokus blir på tävlingen och att försöka få bort den sega känslan i benen och fotleden. Jag måste få till en bra grund dom närmaste månaderna om jag ska få till motivation nog att satsa hårt senare i år och i vinter. Samtidigt är det svårt att säga vilken form jag är i. Det är dom långa distanserna som räknas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar