tisdag 9 april 2013

Semester och fortsatt träning

Min planering verkar gå riktigt dåligt den här månaden. Inte för att det gör så mycket egentligen, det bästa är ju om jag kan hålla mig frisk och träna utan några stora uppehåll, inte att få till ett vist antal mil/vecka men det känns ändå inte så bra. Ju fler veckor jag inte håller mig till planen desto sämre är chanserna att jag kommer kunna hålla den i det långa loppet.
Så vad är då anledningen till detta? Jo, dels är det hälen och vaderna som spökar som gör att jag inte vågar dra på för mycket och dels är det nog att "semesterveckan" i Sarek blev mycket jobbigare än jag trodde. Jag vaknade med svag-medelmåttig träningsvärk varje dag nästan och hade bara en egentlig vilodag. Det är inte löpspecifik träning att gå på skidor med tung pulka efter sig men på något sätt känns det kanske som bra ultra-specifik träning. Att forcera sig fram genom djup snö, äta lite för lite och inte ge upp innan målet är nått är nog väldigt bra för både ben och huvud tänker jag. Men semesterveckan har som sagt gjort att jag kommit ur fas med träningen.
Tanken var att jag skulle köra en riktigt tuff vecka nu innan fredagen då jag åker och klättrar utanför Paris (Fountainbleau heter stället) och jag började i Lördags med ca 30km varav ca17 var i terräng. Det borde inte vara några problem i vanliga fall men jag hade (dumt nog, inser jag i efterhand) bjudit in min kompis+ flickvän att cykla med mig (dom på mtb-cykel och jag löpandes alltså). Det visade sig vara extremt jobbigt eftersom det blev fartlek hela vägen i terrängen, i nedförsbackarna fick jag öka rejält för att hänga med och i tekniska uppförsbackar fick jag vända om eller stå och vila för att dom skulle komma ifatt.
Passet resulterade i en ganska sjuk träningsvärk i lår och blixtrande känsla i vaderna som kommer tillbaka när jag sprungit nån mil. På grund av dessa skavanker blev det planerade långpasset på söndagen bara 1 mil istället för 2 och måndagens 2,5-3mils pass blev ca 15km (med backintervaller eftersom det är skönt för vaderna).
Veckan är dock inte helt körd än! Jag har samlat ihop ca 5,5mil på tre dagar och har 4 dagar på mig att få ihop 6 till! Det ska nog gå om jag kör försiktigt och försöker fokusera lite mer. Så inga mer idiot-pass och lugn kvalité (om någon alls) är vad som gäller!

Ett par bilder från Sarek om områdena däromkring:
På väg in i Sarek

Tältläger i dåligt väder

Jag är uppe på en topp med min vän Nansen. Tyst men trevlig kille!

Norrsken över saltoluokta

Lunch efter dagstur vid saltoluokta


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar