tisdag 2 juli 2013

Nästa lopp

Ok, löpningen dom senaste veckorna har varit lite si och så, därav frånvaron av inlägg.
Veckan innan midsommar blev det bara typ 5 mil, förra veckan blev det 9. Inget att skryta med, men med en fot som bråkar stundvis och ändå fin kvalité på flera pass känns det ok. Förra veckan blev det bland annat snabbdistans med klubbkompisen Jonas A runt utbyrundan (10km) på 35,52. Det är bland det snabbaste jag har sprungit 10km på träning någonsin tror jag. Det va visserligen nästan en maxning, och banan är i stort sätt helt platt men ändå. Kul med snabba pass!
Så det känns som det lossnar lite med farten även om det är en bit kvar, mängden tycker jag ändå att jag har jobbat på ett bra tag (även om det har vart många veckor med dålig mängd pga. skador, resor och annat). Jag har inte lust att börja springa 10km lopp, jag är nog lite för långsam fortfarande, men jag har funderat på om jag kanske kan springa nåt maraton snart.

I våras sprang jag Solvikingarnas vårtävling i Skatås (32km), det gick fint och jag hade ca 3.55 tempo. Jag var visserligen trött efter och det va väldigt bra förutsättningar men efter ett par månaders hård träning tror jag att jag borde kunna utöka distansen till ett maraton, och kanske även öka tempot lite. Om jag inte missminner mig hade jag dessutom ont i magen under vårtävlingarna vilket också gör att det finns förutsättningar för bättre prestationer.

Jag har kollat upp ett maraton som går nu på lördag, Viby maraton, som jag tänkte springa. Det är inte jätte platt men ändå ett bra tillfälle att försöka springa på lite. Kanske är det bra med lite backar dessutom så slites inte samma muskler hela tiden.

Planen är att hålla ca 3.50-3.55 tempo i snitt. Det betyder en tid mellan 2h41min och 2h45min ingen tid att skryta med i klubben kanske, men ändå en bra början i min långdistanssatsning. Planen är att lära mig hålla det tempot utan att slita speciellt på kroppen, det borde vara en bra förutsättning för att göra bra resultat på ultror nästa år.

Det betyder att löpningen den här veckan får lida lite, jag vill ju vara pigg på lördag, men planen är att veckan efter ska bli ganska hård, runt 11-12 mil om jag får som jag vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar